صابر صالحانی

بازدید :1158
سه شنبه 18 دی 1403زمان :14:11
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قوانین بیمه در حسابداریبه حقوق کارکنان در رابطه با کارفرمایان اشاره دارد که شامل جنبه هایی مانند بیمه، مراقبت های بهداشتی، بازنشستگی و ازکارافتادگی و … می شود. یک حسابدار ماهر نه تنها باید مهارت های مختلفی را در این زمینه کسب کند، بلکه باید در این زمینه های خاص نیز تخصص داشته باشد.

دیدگاه کلی از قوانین بیمه در حسابداری

امور حسابداری، حرفه ای است که در تمامی سازمان ها و موسسات ضروری است. ذکر این نکته ضروری است که فقط متخصصان واجد شرایط در این زمینه می توانند مقررات بیمه مربوط به سازمان مربوطه خود را رعایت کنند. وظایف کلیدی که حسابداران باید در مورد بیمه انجام دهند شامل تهیه لیست حقوق و دستمزد، محاسبه حق بیمه، مدیریت چرخه حسابداری بیمه ، رسیدگی به مفاضا با بیمه تامین اجتماعی و … است. اکنون به طور کامل رابطه بین قوانین حسابداری و بیمه را بررسی خواهیم کرد.

مطالعه بیشتر: مشاوره بیمه تامین اجتماعی و اداره کار

مراحل اولیه برای بیمه چیست ؟

قوانین بیمه در حسابداریمستلزم تعامل با تامین اجتماعی و انعقاد قرارداد بین شرکت بیمه و بیمه گذار یا کارفرما می باشد. در این صورت ، شرکت بیمه با دریافت وجه بیمه از کار فرما ، مسئولیت پوشش یا تامین هزینه های افراد درج شده در بیمه را بر اساس شرایط مورد توافق طرفین بر عهده می گیرد.

مهم ترین هزینه ها در حسابداری بیمه

مهم ترین هزینه ها در حسابداری بیمه شامل موارد زیر است:

  • حق بیمه: مبلغی که بیمه گذار به بیمه گر برای اخذ پوشش بیمه پرداخت می کند.
  • هزینه بیمه اضافی: این هزینه زمانی ایجاد می شود که بیمه گذار به دنبال پوشش خطرات اضافی یا تمدید بیمه نامه با مبلغ بیمه بالاتر باشد.
  • هزینه بیمه مازاد : مبلغی که بیمه گذار باید برای دریافت مبالغ اضافی در طول فرآیند خسارت پرداخت کند.
  • هزینه عملیاتی: شامل هزینه های مربوط به کارمزد ها و سهم بیمه گر از حفظ خسارت می شود که باید پوشش داده شود.
  • هزینه های صدور: هزینه هایی که برای جذب مشتری و صدور بیمه نامه انجام می شود.
  • هزینه های بیمه برگشتی: مبلغی است که در صورت ابطال بیمه نامه به بیمه گذار بازپرداخت می شود.
  • هزینه ارزیابی بیمه: هزینه هایی که برای ارزیابی اقلام بیمه شده قبل از صدور بیمه نامه یا در طول فرآیند خسارت وارد می شود.

قوانین بیمه در حسابداری مربوط به حق بیمه

بر اساس قوانین بیمه در حسابداری، کارفرما موظف است تا پایان ماه آینده درصدی از حقوق هر یک از کارکنان را به عنوان سهم حق بیمه به همراه سهم بیمه کارفرما به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کند. علاوه بر این، فهرست جامعی از کلیه کارکنان شامل مشخصات شخصی و حقوق آنها باید به این سازمان ارائه شود.

کل حق بیمه 30 درصد تعیین شده است که 23 درصد آن به کارفرما و 7 درصد مابقی به کارمند تعلق می گیرد. توجه به این نکته ضروری است که طبق قانون، کارفرما ملزم به انجام این تعهد پرداخت است.

قوانین بیمه و پرداخت غرامت به کارکنان

طبق قوانین بیمه در حسابداری، غرامت به مبلغ پولی اطلاق می شود که در دوره های از کارافتادگی موقت، بیماری یا بارداری به بیمه شده پرداخت می شود. در نتیجه، کارمندان حق دریافت 66 درصد از حقوق خود را برای مدت معینی که در قانون مقرر شده در دوران بارداری یا بیماری دریافت می کنند . به عبارت دیگر چنانچه کارمندی دچار آسیب ناشی از کار یا از کارافتادگی دائمی شود، غرامت از سوی کمیسیون بیمه به زیان دیده تعلق می گیرد. علاوه بر این، مواردی وجود دارد که دادگاه ممکن است کارفرما را مجبور به پرداخت غرامت مالی به کارمند کند.

قوانین بیمه در حسابداری در خصوص ازکارافتادگی

قوانین بیمه در حسابداریمقرر می دارد که وقتی فردی از کارافتادگی کلی یا کاهش ظرفیت کار، به حدی که نتواند بیش از یک سوم دستمزد قبلی خود را دریافت کند. یا با از کارافتادگی جزئی مواجه شود در مواردی که کارمند هنوز می تواند بخش قابل توجهی از حقوق قبلی خود را از طریق کار قبلی دریافت کند، بیمه طبق قرارداد موظف است مبلغ مشخصی را به عنوان غرامت به فرد بپردازد.

قانون بیمه و دریافت مساعده

قوانین بیمه در حسابداریمزایای خاصی را برای کارکنان در طول رویدادهای مهم زندگی مانند ازدواج یا گسترش خانواده ارائه می دهد. کارمندان می توانند در زمان ازدواج یا هنگام تشکیل خانواده از کارفرمای خود درخواست کمک هزینه ازدواج کنند. این درخواست قانونی است و کارفرما موظف است در صورت احراز شرایط لازم، پرداخت را انجام دهد.

قوانین بیمه در حسابداری در زمان بیماری

طبق قوانین بیمه در حسابداری، در صورتی که حادثه پیش بینی نشده ای رخ دهد که منجر به ناراحتی روحی یا جسمی کارمند شود یا کارگر موقتاً قادر به انجام وظایف شغلی خود نباشد، حسابدار موظف است نام کارمند را در طول دوره بهبودی از لیست بیمه حذف کند. این به پرسنل آسیب دیده اجازه می دهد تا به طور کامل از زمان بهبودی خود استفاده کنند.

بازنشستگی و مزایای آن

بر اساس قوانین بیمه در حسابداری، زمانی که فردی 25 تا 30 سال سابقه کار حرفه ای (بسته به شرایط شغلی) داشته باشد، نشان دهنده فرارسیدن زمان بازنشستگی اوست. در نتیجه، کارکنان حق دریافت مزایای پایان خدمت برای سالهای خدمت خود را برای باقیمانده عمر خود دارند.

قانون اخذ مستمری از بیمه در حسابداری

هنگامی که حقوق بگیر ، حق السعی ماهانه شان قطع می شود، بیمه موظف است ماهانه مبلغی را به فرد پرداخت کند که به آن مستمری گفته می شود. این مبلغ ممکن است به هنگام بازنشستگی به افراد یا در صورت فوت آنها به ذینفعان پرداخت شود.

مقررات بیمه در حسابداری فوت کارمند

در صورت فوت کارمند علاوه بر مستمری ماهانه مبلغی برای خرج ترحیم از جمله خرید قبر و… نیز در اختیار خانواده وی قرار می گیرد.

مطالعه بیشتر: مشاور مالی چیست؟

نکات ارزشمند، قوانین بیمه در حسابداری در هنگام ارائه بیمه توسط حسابدار

در حال حاضر مطابق با قوانین بیمه در حسابداریو برای سهولت در انجام وظایف حسابدار، ارائه بیمه نامه از طریق تکمیل نرم افزار Disk List و ارسال بک آپ ماهانه از لیست افراد بیمه شده در پرتال بیمه می باشد. نکات زیر در طول فرآیند ارسال بسیار مهم است:

  • هنگامی که یک حسابدار لیست بیمه را به چندین شعبه ارسال می کند، ضروری است که هر پرسنلی را که منتقل می شود در لیست شعبه جدید قرار دهد. عدم انجام این کار باعث می شود که فرد به عنوان پرسنل در لیست قرار نگیرد.
  • تاریخ شروع یا پایان کار باید با نهایت دقت تکمیل شود.
  • لیست بیمه باید با لیست حقوق و دستمزد سازمان مالیاتی مطابقت داشته باشد.
  • طبق قوانین بیمه در حسابداری، هرگونه افزایش حقوق اعم از روزانه یا ماهانه باید به طور دقیق ثبت شود. در غیر این صورت سازمان تامین اجتماعی مابه التفاوت حق بیمه را مطالبه خواهد کرد.
  • اعضای هیئت مدیره (سهامداران) مشمول بیمه بیکاری نیستند.
  • هرگز ارسال لیست بیمه را به آخرین روز مهلت ارسال موکول نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که لیست بیمه برای همه کارکنان بدون استثنا ارسال شده است.

سخن پایانی

قوانین بیمه در حسابداری، صدور لیست بیمه و حق العسی ذکر شده در این لیست ها موضوعات قابل توجهی هستند که به کرات مورد بحث قرار می گیرند. این موضوعات نه تنها برای کارفرمایان بلکه برای کارمندان نیز اهمیت دارد، تا جایی که به حوزه های تخصصی تبدیل شده اند. در نتیجه، یک حسابدار در یک شرکت، به عنوان فردی که مسئول مدیریت امور بیمه است، ملزم به درک و آگاهی از قوانین بیمه به عنوان اطلاعات ضروری در حیطه حسابداری است.

نظرات این مطلب
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
کد امنیتی

درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
آرشیو
خبر نامه


معرفی وبلاگ به یک دوست


ایمیل شما :

ایمیل دوست شما :



چت باکس




captcha


پیوندهای روزانه
  • آرشیو لینک ها
آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 10
  • باردید دیروز : 9
  • بازدید کننده دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 2388
  • بازدید سال : 5871
  • بازدید کلی : 5871
کدهای اختصاصی